Vinice Velké Žernoseky

15.01.2012 10:28

Ač jsou Velké Žernoseky až na samém konci Lexikonu českého vinařství (připomínám, že jednotlivá místa jsou řazena dle abecedního pořádku, nikoli podle významu v českém vinařství, byl pan František Kupsa prvním z velkých českých vinařů, které jsem navštívil. Přímo na náměstí této malebné obce s dominantní věží kostela, za kterou už stoupají vyrovnané řádky vinohradů do strmých kopců je vinařský závod, který patří firmě Žernosecké vinařství s.r.o. S jejím vedoucím panem Františkem Kupsou jsem si přijel popovídat o žernoseckém víně, které patřilo v minulosti - a v současnosti tomu není jinak - vždy mezi nejkvalitnější česká vína.

    Ve výrobě vín převládají vína bílá nad červenými v poměru 80% ku 20%. O zdejší víno je veliký zájem, o čemž svědčí i ta skutečnost, že produkce je bez problémů prodána. Já sám jsem žernosecká vína s výjimkou specializovaných vinoték v obchodní síti neobjevil, ale jejich příznivci si jezdí přímo do Velkých Žernosek a zde si je kupují. V obci samotné jsou také nabízena v širokém sortimentu v místním obchodě pod kostelní zdí. Vína jsou žádána jak našimi občany, tak také velkým množstvím cizinců. Ti za nimi jezdí především z Německa, ale přivítali zde i hosty ze Švýcarska, Dánska, Finska, Švédska... Tento stav je výsledkem snažení cestovní kanceláře, se kterou pan Kupsa spolupracuje. Agroturistika zde není neznámým pojmem. Hosté si mohou prohlédnout historické sklepy a samozřejmě ochutnat zdejší vynikající vína. Jak mi bylo však bylo zdůrazněno, podmínkou je vždy zájem o víno a vinařství, tedy spíše jsou tyto odborné exkurze určeny odborné veřejnosti. O věhlasu a vysoké jakosti zdejšího vína svědčí i výčet mnoha ocenění, která si přivezla z různých vinařských výstav a soutěží.
    Žernosecká vína jsou lahvována i do malých lahviček o obsahu 0,35 1 a jsou určena pro pražshý hotel Olympik.
    V nabídce zákazníkům jsou balena do klasických lahví o obsahu 0,75 1, ale pro slavnostní příležitosti také do láhví o obsahu 1,5 litru. V nabídce nechybí ani dřevěné kazety či jiná atypická balení. Je zde patrná snaha o přizpůsobení požadavkům trhu. Samozřejmě, že jsem se nejvíce těšil na zdejší sklepy, které se pyšní tradicí, která sahá až ke konci 13. století. Rozměr vytesaných skalních sklepů je také úctyhodný - zaujímají plochu 2 146 metrů čtverečních a jsou propojeny chodbami, dlouhými 275 metrů.
    Když jsem stál ve společnosti dřevěných sudů, ve kterých zrají zdejší vína, připadal jsem si, jako bych byl na posvátném místě. Uměl jsem si i představit údiv zahraničních hostů, kteří se zde odborných exkurzí účastnili. Jsem přesvědčen, že žernosecké vinařství významně podporuje slávu českého vinařství i v zahraničí a také vína, která jsem ze zdejší produkce ochutnal, jsou výjimečná. Pan Kupsa, který· je zde v současné době vedoucím, je třetím mužem, který po roce 1945 stojí v čele tohoto bezesporu velmi významného vinařského podniku. Jeho předchůdci byli pan Gabriel a pan Jaroš. V roce 1998 uvádí pan Kupsa do české obchodní sítě prvních 1 000 lahví žernoseckého barikového vína (vína s tímto označením zrají v nových dubových sudech o obsahu 225 litrů).
    Žernosecké vinice, které mají svá'slavná jména se jmenují Kostelní, Pod Lovošem (dle vrchu Lovoše), Mariánská (podle v současnosti restaurované sochy sv Marie), Malá Vendule a Velká Vendule, přičemž dvě poslední jsou velmi známé a slavné. O historii jejich jména Vendule se tvrdí, že se zachovalo již z dob Keltů.